BITTER

Sanna skrev om bitterhet i sin blogg!
Något jag inte riktigt kunde släppa…hon beskrev det som satans påfund!
Sanna har..."trumvirvel"...FEL!
WHAT?

Betydelse bitter: En person som på grund av missräkningar eller andra sorgliga erfarenheter, verkliga eller förmenta, är dyster och. (i sina yttranden) sarkastisk; svårmodig o. hånfullt ironisk; misantropisk; även. om yttringar av dylik sinnesstämning; dystert sarkastisk, svårmodigt ironisk; stundom svårt att skilja från
( snott rätt av från SAO)

Alltså kort, sarkastisk och hånfullt ironisk kan jag vara ofta. Jag kan villigt erkänna att jag ibland är en smula bitter. Bitter är ingen sjukdom, utan snarare en sinnestämning liknande förbannad, glad, förvånad etc. Det betyder ju att man inte alltid är konstant bitter utan kanske bara i vissa stunder!
Jag använder ordet bitter ganska ofta, det passar in på många…ofta!
Man kan bli bitter över att ha misslyckats med en tårta, eller när man kommer på att man glömt någons födelsedag, eller om man kört över grannens katt!
Bitter är INTE något man är jämt, utan något man blir när något går duktigt snett, eller man har felberäknat något hejdlöst!

För er som vill ha mer:
Det finns en växt som heter Sedum acre Lin., eller mer försvenskat: Bitter Fetknopp! Vattnas med läsk & bregott!

Vad tycker ni om ordet bitter?

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag har ofta fel Fralle-kalle!
MEN, fel enligt vad?!
Ibland kan en innebörd av ett ord skapas av människor och av år av erfarenhet från bittra människor. Du vet redan hur jag ser på en bitterhet, och jag håller fast vid det.
Intressant det här!!

Postat av: Sanna

Jag har ofta fel Fralle-kalle!
MEN, fel enligt vad?!
Ibland kan en innebörd av ett ord skapas av människor och av år av erfarenhet från bittra människor. Du vet redan hur jag ser på en bitterhet, och jag håller fast vid det.
Intressant det här!!

2006-03-28 @ 10:59:44
URL: http://sannalivsnjutaren.blogg.se
Postat av: Sanna

Jag har ofta fel Fralle-kalle!
MEN, fel enligt vad?!
Ibland kan en innebörd av ett ord skapas av människor och av år av erfarenhet från bittra människor. Du vet redan hur jag ser på en bitterhet, och jag håller fast vid det.
Intressant det här!!

2006-03-28 @ 11:05:15
URL: http://sannalivsnjutaren.blogg.se
Postat av: Sanna

Jag har ofta fel Fralle-kalle!
MEN, fel enligt vad?!
Ibland kan en innebörd av ett ord skapas av människor och av år av erfarenhet från bittra människor. Du vet redan hur jag ser på en bitterhet, och jag håller fast vid det.
Intressant det här!!

2006-03-28 @ 11:05:17
URL: http://sannalivsnjutaren.blogg.se
Postat av: Sanna

Jag har ofta fel Fralle-kalle!
MEN, fel enligt vad?!
Ibland kan en innebörd av ett ord skapas av människor och av år av erfarenhet från bittra människor. Du vet redan hur jag ser på en bitterhet, och jag håller fast vid det.
Intressant det här!!

2006-03-28 @ 11:18:20
URL: http://sannalivsnjutaren.blogg.se
Postat av: emmet

Jag anser att det kan vara lite charmigt att va bitter ibland tillochmed.

2006-03-28 @ 12:47:54
URL: http://emmet.blogg.se
Postat av: Frallan

Sanna, vi måste gå till botten med din stammning ( samma meddelande 5 GÅNGER?)
Precis, din innebörd behöver inte likna min ( och kanske även andras) innebörd. Det kändes som om du ville beskriva ordet bitter, fast det egentligen var din personliga åsikt om innebörden du ville få fram! Det är lite kul att ett ord kan ha så många infallsvinklar!

Emmet: Jag anser också att bitterhet har sin charm!

2006-03-28 @ 13:05:19
URL: http://fralle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback