Jarl Von Röd.

( Denna skrev jag för en tid sedan, tillägnad min vän Jalle. Den ska vara med som radiosketch på min Fralle skiva. vad tror ni om det bloggers??)



Jalle:
                    Här sitter jag, en enkel trubadur och pillar i min navel

Mitt namn är Jarl Von Röd från en by i norr, känt för sin inavel

Min far e prost och min mor är sen länge prostituerad

Min bror är en suput, och själv är jag konfunderad

Ex.Hertigen Von Röd ägnar mig åt musik, och komponerar ballader på min luta

Min konst bär dock ingen frukt, i går började länsman på mig skjuta!

Lovisa den ljuva skökan som bakar de bästa av barkis & Bagel

Fick ägna hela aftonen till att ur rompen plocka ur länsmans hagel


Jag hade mark, skön mö & rikedom, när fogden ”Jerker-Knut” kom förbi

Han tog mina ägor, mitt hus, min kvinna och pottan jag kissar i

Han klappade mig på huvudet och hostade fram: Stopp upp att tjuta

Där stod jag blottad för mig själv, jag min värk & min luta

Men livet det går vidare, nu sitter jag här och spelar en gammal bit

Synd bara att hela byn, tycker min musik är skit


Men vem är det som står där och vältrar sig i andras olycka

Det är ju Adelsman Fralle-Frans, som slog undan Valdemars krycka

Vi var vänner för Fralle & Jag, den tid då jag var smått förmögen

Nu behandlar han mig som rutten fisk, som hittats död i smögen

Nej gudbevars, han tar sig hit, min skam den är så djup

Han luktar svett & tran & prutt…jag får nog ta mig en sup!



Fralle:                  Nej dra på trissor, vad skådar min adels-syn

Jarl Von Röd i trasor och oplockade ögonbryn

Har fogden försatt dig fattig på fallfrukt & jäst

Jag hörde föresten att han äktat din fru, jag var där det var jubel fest.

Vad har du i handen, en luta?  Är du poet..oh himmelska frid!

Du som inte ens kunde rimma på gröten under sköna juletid!

Ta dig samman nu, din smutsiga gamla sket

Och raka dig, du liknar ju för fan en bergsget!!


J:                   Men Fralle-Frans, du som var min vän & kamrat

Jag hjälpte ju dig komma upp dig och tjäna din första oblat

Varför vill du inte ta min hand och hjälpa mig på rättan sväng!

Jag kan bada eders kropp och hjälpa dig vid handgemäng


F:                  Jarl, din sjuka gås, hur vågar du som är så fattig ta dig ton

Jag skal ju öppna en krog med länsman och dessutom bli baron

Bara för att du en gång var min vän, betyder inte jota

Så idén om att skrubba min rygg kan du genast skrota!

Nä, nu får du lipet stoppa, seså nu karl, sluta

Lär dig i stället något annat ackord än fusk-G på din Luta!


J.                   Det gör mig ont,min gamle vän, att se hur du förvandlas

Att jag som tog en pil för dig, som skit bara behandlas

Jag hjälpte dig att gifta dig med min kära syster

Sen du skänkte henne som slav till Chad, har hon tappat all sin lyster


Är det så din stela fis, att du glömt bort alla mina tjänster

Och att du nu idkar kärlek med alla mina kusiner, till höger & till vänster

Jag ska nog visa dig, att en fattig lort nog så bra kan klara

Att leva livet lyckligare än alla adelsmän ihop, må så vara!


F:                   Det tror du bara gamle gris, och lyssna nu på resten

Jag vältrar mig i oxfilé medan du bär på njursten & Pesten

Du var min vän, och kompanjon när du var rik som jag

Nu duger du endast som lufttät boll i ett vattenpololag!

Så kan det gå när fogden kommer på visit

Därför slickar jag mig upp i herarkin och behandlar dig som skit

Nu måste jag dra vidare, vi ses nog aldrig mer ditt gamle lok

Farväl farväl, din gamle gök, och radera mig ur din adressbok


J:                   Då var jag här nu ensam kvar i hunger och misär

Min bästa vän har lämnat mig, med naken hud, helt skär

Så är det när man gläder sig, och bara vill att väl

Man blir av med allt, både armar & ben och får hasa sig som en säl

En saga utan lyckligt slut, här går ej att pruta

Jag får väl sätta i gång och lära mig, en annan sång på luta!


( Även om den är grovt humoristisk, finns faktiskt en smulalallvar i den gällande hur snabbt vänner i bland glömme 6 förändrasr, när det går bra för dem. Det kan vara pengar, flickvänner eller liknande. Jag har dock aldrig behövt bli utsatt för det. Men jag vet flera som har...)

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag tänker låna texten till föfesten på lördag! Får jag det? Ella och jag skrattade gott som vanligt...(inte djurläten den här gången)...
Du borde bli poet!

Postat av: Fralle

Låna på du...
Poet blir man inte, poet är man...=)
Fast det skulle bli tråkigt att skriva på rim HELA tiden!

2006-02-03 @ 07:49:05
URL: http://fralle.blogg.se
Postat av: Therese

Sanna: Fralle har redan spelat in en skiva. be att få några spår från den också. Riktigt bra!!!! Lite Markoolio goes Mölndal

2006-02-03 @ 10:15:32
URL: http://kdchicks.blogg.se
Postat av: Danne

Skitbra!

2006-02-03 @ 11:26:58
URL: http://dustyrogers.blogg.se
Postat av: Sanna

Hej!
Mitt namn är Sanna och jag undrar varför du lagt av med bloggandet?? Du skriver inga nya inlägg längre?

2006-02-03 @ 13:39:45
URL: http://sannalivsnjutaren.blogg.se
Postat av: Gloom

Jag satt bara och väntade på "mor tuta mor tuta...."

2006-02-03 @ 14:25:27
URL: http://gloom.blogg.se
Postat av: Danne

Sanna: Han är inte otrogen mot bloggen längre, han är ju tillbaka!

2006-02-03 @ 15:21:39
URL: http://dustyrogers.blogg.se
Postat av: frallan

Sanna: Hej Sanna...det gör jag visst!
Gloom: Mor Tuta är något av det roligaste jag sett, älskar sketcher på rim, se även Hamlet med GAS, tror det var "Cyklar"...
Danne: Tack!

2006-02-04 @ 18:00:18
URL: http://fralle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback